לעמוד הבית

בקרת משקל - דיאטת התשבץ

.

הרצון העז של בני האדם להראות במיטבם, יחד עם הטרנד העכשווי של "רזה זה יפה" יצרו תעשייה אדירה של דיאטות, שדי להזכיר אחדות מהן ע"מ להעלות, במקרה הטוב, חיוך על שפתינו : דיאטת לחם, דיאטת כרוב, דיאטת פופקורן, דיאטת צנון וכו' ; ל"פושטים" הנ"ל מתלוות דיאטות רציניות יותר, המבוססות על מחקר השוואתי כביכול, כמו דיאטה לפי סוג הדם, שלטעמי ולטעם מטפלים נוספים העוסקים בתזונה, איננה מבוססת דייה מבחינה אמפירית, כלומר אין מאחריה מספיק שנות נסיון ומספיק מעקבים קליניים, ע"מ לבסס תורה סדורה של "אכול ואל תאכל".
אז איך בכל זאת עושים דיאטה ומרזים מבלי להרגיש שפני נסיונות : פשוט מאד, שומעים לקול ההגיון ועוברים תהליך מבוקר שאיננו קשה פיזית, איננו יקר כספית ונותן לנו אפשרות לשמור על המשקל החדש שלנו לאורך שנים ?
התשובה שלי היא "דיאטת התשבץ"
כמה עובדות יסוד :

.
א. הגוף שלנו, כמו אמא פולנייה טובה, לא זורק אוכל - תכונה זו נובעת מהיותנו בעלי חיים, כאשר בקוד הגנטי שלנו כתוב שאולי מחר יחסר אוכל ולכן צריך לשמור על העודפים של היום - הדרך של הגוף לשמור מזון הינה  השומן !!
ב. מכאן, שהרזייה פירושה לא רק "לשרוף" את עודפי השומן, אלא לשכנע את גופנו שאין שוב צורך לאגור מזון, אלא בכל ארוחה צריך לאכול רק מה שהגוף צריך באותו הרגע.
ג. נאמר קודם "לשכנע את גופנו" - זהו תהליך שייקרא "סדרת חינוך לגוף" ושימו לב, אין לזה שום קשר להשכלתנו הכללית או התזונאית, אלא ביכולת להגיע ישירות אל חוכמת הגוף להשקיט אותו בנושא המחסור העתידי.
ד. הקיבה שלנו היא שריר - אם נחזיק אותו במצב מתוח כל הזמן (זהו מצב שבו הקיבה מלאה באוכל) היא לא תתכווץ לעולם לגודלה הטבעי - גודל אגרוף קמוץ, והיא תמשיך לדחוף את שרירי הבטן קדימה למצב של "כרס" - ע"מ להגמיש את השריר הזה ולגרום לו להיות בגודלו הטבעי בזמן מנוחה, אנחנו חייבים לרווח את הארוחות שלנו כך שהקיבה תספיק להתרוקן לפני הארוחה הבאה.
ה. הפה אינו משפך אלא תחנה חשובה במערכת העיכול - אחד מהרעות החולות של התזונה שלנו היא האכילה המהירה, משמע "אי לעיסה" אנחנו לועסים פעמיים שלום לצאת ידי חובה ולהיות מסוגלים לבלוע מבלי להחנק, וממלאים שוב את פינו בכל טוב הארץ - ע"י כך אנחנו עושים עוול כפול - ראשון, לעיכול שלנו ; בפה ישנן 3 סוגים של בלוטות רוק - אחד המכיל ריר בלבד, שני המכיל בעיקר ריר ומעט אנזימי עיכול, והשלישי המכיל אנזימים לרוב - באי-לעיסה, אנחנו בקושי מפעילים את בלוטות הרוק מהסוג הראשון, ולעתים רחוקות, כשהמזון עקשן, גם את הסוג השני, אבל רובנו לא מגיעים לסוג השלישי המערבב את המזון בדרכו לקיבה באנזימים חיוניים לעיכול; עוול שני אנחנו עושים למזון עצמו - ע"מ להנות מכל הטעמים וגווני הטעמים של המאכלים אנחנו חייבים ללעוס וללעוס עד שאנחנו , תרתי משמע, מוציאים את כל ה"מיץ" מה"ביס" וכך אנחנו מרגישים את שפע טעמיו.
ו. שתיית מים במידה מספקת (8-10 כוסות ליום) אינה סתם גחמה של דיאטתיקנים - עובדה כימית היא שהגוף זקוק למים (לא קולה) ע"מ לפרק את שומן הגוף (טריגליצרידים) ולהפוך אותו למזון לגיטימי - ללא מים לא מתרחש תהליך "שריפת השומן" כפי שהוא נקרא בפי העם או "קטוזה" בפי הכימאים - גם שובת רעב לא ירזה אם לא ישתה מים !!

.
דיאטת התשבץ מיישמת את הקרונות הנ"ל בליווי "סדרת חינוך" לגוף ובליווי דיקור סיני
מה לדיקור סיני ולכל זה ?

.
התרומה של הדיקור הסיני לתהליך הדיאטה אינו, כפי שרבים וטובים חושבים - הפחתת התיאבון ; התיאבון, לפי הרפואה הסינית וגם לפי ההגיון הבריא הינו הסימן המובהק ביותר לבריאותנו.
הרפואה הסינית עושה שלושה דברים הקשורים במיישרין ובעקיפין לדיאטה :
1. פותחת את מעברי האנרגיה בגוף (המרידיאנים) ומאפשרת על ידי כך לאנרגיה בגוף לנוע מכל מקום לכל מקום ללא הפרעה - ע"י כך, כמות ה"דלק" (אוכל) שצריכים לספק לגוף היא קטנה יותר, היות ושינוע האנרגיה "חלק"יותר.
2. משפרת את יעילות מערכת העיכול - רוצה לומר שהגוף מפיק יותר אנרגיה מיחידת מזון ולכן הוא זקוק לפחות מזון.!!
3. יוצרת איזון בין מערכות הגוף, דבר שמפחית באופן משמעותי את כמות האנרגיה הפוטנציאלית שהגוף נזקק לה, ומכאן, צריכת האנרגיה של הגוף פוחתת ומכאן שיש צורך בפחות אוכל ע"מ לספק רמת אנרגיה זו.

.
לסיכום - שילוב העקרונות המערביים והסיניים הינה הנוסחה המנצחת